onsdag 14 januari 2015

En liten kaka till kaffet


Så är då vardagen i full gång igen med allt vad det innebär.
Efter alla helger drar vi ner på intaget av sötsaker och annat onyttigt, men jag har svårt att utesluta det helt. Jag vill gärna äta något gott, gärna något till kaffet efter maten på kvällen. Jag vet inte varför, men förmodligen är det dålig karaktär från bloggerskans sida.

En liten godsak då och då tänker jag att det är ok, åtminstone idag då det är "lill-lördag". 
Dessa små godingar blir perfekta till kaffet, så därför delar jag med mig av receptet.
De är dessutom superenkla att göras och det gillas ju!



Kolakakor

Detta behöver du till ca. 30st 
100gr smör
1dl socker
1msk vaniljsocker
1msk sirap
2,5dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Gör så här:
Låt smöret bli rumstempererat och blanda ihop med övriga ingredienser.
Dela degen i fyra delar, rulla ut varje del till en längd och platta ut. Jag brukar använda en gaffel som ger fint mönster. In i ugnen, 175 grader ca. 10-12 minuter. Ta ut ur ugnen och skär längderna på diagonalen.
De är lika goda till ett glas mjölk, men för min del blir det nog en kopp kaffe då jag håller mig vaken liiite längre då. Har så svårt för att inte somna på soffan tidig kväll denna mörka del av året.
Hur har du det med energin? Har du lika mycket av denna varan på vinterhalvåret som under resten
av året?

Ha en fortsatt fin "lill-lördag"!


4 kommentarer:

  1. Här är det också full fart!
    Kolakakor är gott, sällan vi har ngt t kaffet på vardagar men jag har bakat lite "nyttigare" alt ibland
    Tack för din tanke
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Mitt tips: tävla hos min vän Carola: http://roomofkarma.se/ Kolakakor älskar alla ungar, och så jag med. / M

    SvaraRadera
  3. Jag är inte så mycket för kakor, faktiskt. Mackor är mer min last... vilket jag dragit ner på ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera